Buď to dáš alebo to nedáš

Kvalita neexistuje bez toho, aby sa niekto obetoval. Nikdy nie som na sto percent spokojný so servisom, ktorý sme poskytli. Vždy sa dá viac. Vždy sa dá pozrieť späť a povedať si, že by som to urobil ináč, lepšie, výkonnejšie. Neexistuje pre mňa moment, kedy si poviem, že takto a dobre.

Dĺžka článku: 2 min
Ľudia

Úprimne verím, že ľudia by mali riešiť kvalitu. Kvalitu kupovať a kvalitu poskytovať. Žiť s kvalitou.

 Je rozdiel medzi kvalitou vo výrobe a v službách. Servis je niečo, čo je “real-time” a “handmade”. Je pri ňom personálny “touch”, ktorý je neprenosný. Keď dávaš servis, je to tvoj okamžitý zážitok a okamžitý výsledok. Ktorý buď dáš, alebo nedáš. Keď ťa niekto zle ostrihá alebo nafarbí, tak to s tebou zostáva. Ale keď si kúpiš tričko, nohavice, auto, “whatever” a nepáči sa ti to, tak to jednoducho predáš alebo sa toho zbavíš. Pri službe s tým však musíš žiť niekoľko týždňov, nedajbože mesiacov.

1-original

Kvalita neexistuje bez toho, aby sa niekto obetoval. Nikdy nie som na sto percent spokojný so servisom, ktorý sme poskytli. Vždy sa dá viac. Vždy sa dá pozrieť späť a povedať si, že by som to urobil ináč, lepšie, výkonnejšie. Neexistuje pre mňa moment, kedy si poviem, že takto a dobre.

Pre dosiahnutie kvality pracujem na školeniach a neustálom vzdelávaní. Okrem špeciálnych a samozrejmých vzdelávacích metód používam aj taktiku - neustále opakovanie základných vecí. Tie sa potom dostanú mojim ľuďom pod kožu a stávajú sa samozrejmosťou, na ktorej sa dá ďalej stavať. Treba ich však motivovať, aby ťa nevnímali ako obohratú platňu. Tým, že niekoho učíš, strašne veľa zistíš a získaš.

2-original

Idealisticky povedané, budem spokojný, keď všetky veci, ktoré robia ľudia okolo budú také, ako keby som ich robil ja. To je ten moment, ktorý asi nikdy nedosiahnem. Dôležité však je vedieť sa vžiť do tej druhej strany. Si aj zákazníkom a si aj tým, kto servis robí.

Všetko čo robím prehodnocujem. Či to robím dobre, a či som to robil dobre, pretože retrospektíva toho, ako a prečo niečo robíš, má svoje opodstatnenie. Keď analýza procesu neustále prebieha, hovorí sa o ňom, rieši a rozpitváva sa, tak človek získava nové informácie. Nielen vlastnou empíriou, ale aj od ostatných ľudí.

Kontinuálne vzdelávanie samého seba a ľudí, zbieranie skúseností - tým sa zabezpečuje rast. Čo vieš zúžitkovať, z toho vieš urobiť kvalitu.

3-original

Súčasťou mojej práce je aj odhadnúť, čo odo mňa konkrétny zákazník očakáva, ako odo mňa chce odísť. Keď výsledok nie je taký ako chcel, je to kombináciou toho, že vlasy nemali potrebnú kapacitu a neboli presne odhadnuté jeho očakávania. To, že sa niekomu nepáči tvoj výstup, nemôžeš brať ako merítko zle odvedenej práce. Je to ohodnotenie, ale plniť stopercentne zákazníkove predstavy nie je jednoduché. Aj keď máš všetky predpoklady na to, aby si jeho predstavu odhadol. Vstupuje do toho veľa faktorov, ako napríklad zákazníkove psychické rozpoloženie, smerovanie, fantázia, vlasové predispozície atď. V konečnom dôsledku sa vaše predstavy jednoducho nemusia stretnúť.

V servise je to s kvalitou proste tak, buď to dáš, alebo to nedáš. Buď to vieš, alebo to nevieš urobiť. Závisí na okolnostiach, ako to zákazník chce a ako to ty vieš spraviť.  Podstata kvality vecí je ale o tom, vedieť veci robiť a vedieť ich dotiahnuť na ten správny výsledok.

4-original

© Fotografie archív Michal Roháč

Najčítanejšie